Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie připravuje formou bakalářského a magisterského studia absolventy pro umělecko-organizační a umělecko-technické profese. Cílem vzdělávací a tvůrčí činnosti je připravit profesionály – partnery členům tvůrčího týmu (režisér, dramaturg, scénograf atd.) – sebevědomé, produktivní a rovnocenné členy tvůrčích týmů v různých typech divadelních a uměleckých institucí.
Profesoři
Docenti
Ostatní
-
MgA. Lucie Abou
, odborná asistentka
-
Ing. Ondřej Bulva
, odborný asistent
-
MgA. Dominika Fišerová Kuntzmannová
, Odborná asistentka
-
Mgr. Ondřej Glogar
, Odborný asistent
-
MgA. Zdenka Hubáček Kujová
, odborná asistentka
-
MgA. Jakub Mareš
, odborný asistent
-
MgA. Lukáš Nábělek
, odborný asistent
-
Mgr. Monika Šimková
, odborná asistentka
-
BcA. Jan Škubal
, odborný asistent
-
MgA. BcA. Petra Vodičková , Ph.D.
, odborná asistentka
Další informace o ateliéru
Absolventy připravujeme formou bakalářského a magisterského studia:
Bakalářský studijní program Divadelní produkce a jevištní technologie
Cílem bakalářského studijního programu je odborně vzdělat odborníky pro umělecko-provozní složky divadel, uměleckých a kulturních institucí a subjektů působících v oblasti kreativních průmyslů s prioritním důrazem na tzv. bývalou divadelní síť ČR ve smyslu procesu její transformace. Studijní program vychází ze společného odborného kompetenčního základu právě pro umělecko-provozní oblast uměleckých institucí, tj. oblast řízení divadelního provozu z pohledu středního článku řízení či z pohledu projektového řízení. Společný základ je dále rozvíjen s ohledem na specializaci organizačně-provozní (tj. divadelní produkce) a na specializaci technicko-provozní (tj. jevištní management a technologie).
Cílem studijního programu je akcentovat v jeho obsahu dva zásadní prvky, které poskytuje prostředí vysoké umělecké školy poskytující vzdělávání pro budoucí profese v tematickém okruhu Divadelní umění:
– výhodu komplexních tvůrčích týmů, tzn. zástupců řady oborů (budoucích profesí), které společně ověřují své teoretické znalosti a konfrontují své profesní zacílení v rámci školních uměleckých projektů realizovaných na školních divadelních pracovištích simulující profesionální divadelní provoz,
– výhodu dostupnosti domácích i zahraničních odborníků pro zprostředkování profesní praxe a možnosti stáží na zahraničních institucích (v bakalářské úrovni s důrazem na pracovní stáže v uměleckých institucích).
Bakalářský studijní program je rozdělen na dvě specializace, přičemž obě vychází ze společného kompetenčního základu. Znalosti a dovednosti absolventů bakalářského stupně spočívají v orientaci na kooperaci s uměleckými týmy, tzn. na inscenace a umělecké projekty (projektová úroveň uměleckého managementu) v kontextu uměleckých institucí. V průběhu studia se studenti setkávají s domácími i zahraničními odborníky, vykonávají praxi ve školním divadelním studiu (kde také realizují svůj bakalářský výkon) a profesionálních divadlech.
Specializace divadelní produkce cílí na přípravu divadelních manažerů pro střední řídící funkce v divadlech, kulturních a uměleckých institucích a dalších subjektech působících v oblasti kreativních průmyslů, schopných samostatné práce ve vlastních agenturách, specializovaných na management uměleckých souborů, marketingových oddělení divadel, uměleckých agentur a kulturních projektů.
Specializace jevištní management a technologie cílí na přípravu jevištních technologů schopných řídit umělecko-technická pracoviště v oborech jevištní světlo (mistr osvětlovače), jevištní zvuk (mistr zvukař) a jevištní stavba (jevištní mistr), resp. řídit všechny tyto umělecko-technické složky divadla, schopných založit a řídit agenturu nabízející služby v uvedených umělecko-technických oborech.
Podmínky přijetí ke studiu do bakalářského studijního programu Divadelní produkce a jevištní technologie
Uchazeč má úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou. Jedná se o osobnost s širším přehledem a zájmem o kulturu, živé umění a zejména divadlo, a s představou, co je instituce či organizace ve smyslu systémového pojetí. Má schopnost logické úvahy, systémového myšlení, rozumí dobře psanému textu a sám je schopen jasný text napsat, orientuje se v organizaci státu, krajů a obcí, orientuje se ve financování kultury, má dobré formulační, prezentační a komunikační dovednosti, samostatnost, iniciativu a tvůrčí myšlení. Má přehled přes mechaniku, elektrotechniku, elektroniku minimálně na úrovni absolventa gymnázia.
Uchazeč má zjevnou motivaci pro studium/obor a určitou zvídavost (zájem o prostředí, aktivní hledání informací o oboru/škole), chuť organizovat, spolupracovat s lidmi a být součástí týmu, schopnost pružně pracovat v měnících se podmínkách a je proaktivní ve vyhledávání příležitostí k vlastnímu uplatnění. Uchazeč má základní zkušenosti z realizace středoškolských či komunitních projektů, ideálně byl v rámci zájmové činnosti členem kulturních volnočasových aktivit. Je vybaven znalostí anglického jazyka minimálně na středoškolské úrovni. Má uživatelskou znalost informačních technologií (kancelářské aplikace typu Word, Excel, PDF, internet, poštovní klient). Má dobré zdravotní a fyzické dispozice pro náročnou práci v umělecko-organizačním či umělecko-technickém provozu.
Magisterský studijní program Divadelní produkce (navazující studijní program)
Magisterský studijní program vzdělává odborníky pro vrcholné řídící pozice uměleckých a dalších kulturních institucí s důrazem na uplatnění v divadelním sektoru. Program v sobě zahrnuje jak složku obecného kulturního managementu (art management), tak realitu národních a mezinárodních přístupů k řízení divadel a divadelního sektoru.Filozofií programu je upevňování respektu k umělecké práci na straně jedné, a k producentskému (podnikatelskému ve smyslu pojmu „entrepreneurship“, který je chápaný i v neziskové či veřejné sféře) přístupu k řízení uměleckých institucí a programů na straně druhé.
V magisterském stupni studia čerpá program ze znalostí a dovedností, které student získal v předchozím bakalářském stupni studia. Pěstování znalostí a dovedností je orientováno na spolupráci s uměleckým vedením, na spolupráci s společenským prostředím (orgány státní správy a samosprávy, podnikatelské subjekty, neziskový sektor atd.), plánování a realizaci uměleckých programů, dlouhodobý provoz a řízení uměleckých institucí včetně mezinárodní spolupráce a projektů.
V průběhu studia se studenti setkávají mj. také s tuzemskými a zahraničními odborníky na divadelní, kulturní a obecný management v seminářích, vedených v českém i anglickém jazyce. Tato část obsahu jednotlivých předmětů je zabezpečena aktivitou jejich pedagogů, kteří pro hostování odborníků využívají externí i interní granty. Část vyučovaných předmětů je přímo vyučována odborníky z praxe, nicméně většinový obsah výuky zabezpečují akademičtí pracovníci s dřívější i současnou praktickou zkušeností s řízením uměleckých institucí.
Nejlepší studenti mají možnost účastnit se zahraničních stáží, přičemž povinnost tuzemské či zahraniční studijní či pracovní stáže je dána přímo studijním programem a skladbou předmětů. Organizační schopnosti v rovině producenta a v průběhu studia získané znalosti si studenti ověřují během studia na národní a mezinárodní úrovni při zajišťování společných projektů ve fakultních divadlech simulujících profesionální divadelní provoz (Divadelní studio Marta, Divadlo na Orlí) a v rámci mezinárodních projektů, které pořádá Divadelní fakulta JAMU či Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie nebo je v nich partnerem.
Cílem programu je vzdělávat divadelní či umělecké producenty pro vrcholné řídící funkce v divadlech, uměleckých a kulturních institucích a dalších subjektech působících v sektoru kulturních průmyslů, kteří jsou schopni iniciovat, naplánovat, realizovat a řídit samostatné umělecké programy a dlouhodobé intervence v rámci prostředí kultury a umění včetně finančního zabezpečení a kteří jsou schopni vytvářet pro tyto aktivity podmínky v širším společenském prostředí s důrazem na manažerské schopnosti.
Magisterské studium klade důraz na rozvoj kritického myšlení a motivuje studenty ke sledování a analýze současných trendů domácího i zahraničního vývoje v oblasti divadelního (uměleckého) managementu. Studenti, kteří disponují zralou schopností teoretické reflexe, mohou pokračovat v doktorském studiu a je jim ze strany pedagogů poskytnuta podpora pro přípravu záměrů.