specializace

Činoherní herectví

Studium Činoherního herectví je organizováno ve čtyřech samostatných ateliérech. Ateliéry respektují základní společnou linii, každý ateliér však zároveň volí specifickou a osobitou cestu při aplikaci metod herecké tvorby a jeho charakter je určován osobností konkrétního vedoucího. 

Cílem studia je připravit vysoce kvalifikované dramatické umělce. 
• Studenti si osvojí nezbytné dovednosti pro jevištní tvorbu na profesionální úrovni. 
• Studium je završeno absolventským výkonem ve Studiu Marta nebo v Divadle na Orlí. 
• Během studia posluchači získají znalosti z historie a současnosti českého a světového divadla a schopnost reflexe a analýzy hereckých postupů, které jsou připraveni tvůrčím způsobem aplikovat a dále rozvíjet. 

 
Jedná se o nenavazující magisterské studium v prezenční formě, pro tento typ studia není potřeba předchozí vysokoškolské vzdělání. 

Více o oboru

CINHER

Magisterský studijní program

4 roky

Divadelní fakulta

čeština

MgA.

Poznejte nás

Co se naučíte?

První dva roky studia zahrnují získání základních psychofyzických schopností a dovedností s postupným zřetelem k vytváření jevištní postavy. 

Druhé dva roky studia rozvíjejí tyto schopnosti a směřují ke komplexní týmové herecké tvorbě, včetně dalšího posilování teoretického zázemí této tvorby. 

Studenti jsou vedeni k ovládání vnitřní a vnější herecké techniky, učí se zvládat problematiku tvorby dramatické postavy, situačního kontextu, motivace jednání, podtextu atd. Během studia pracují nejen s pedagogy, ale také se studenty režie na přípravě dialogů, etud a celých inscenací, ve kterých se postupně zvyšuje rozsah a náročnost uměleckých úkolů. Práce směřuje k objevování osobního tématu a formulování společné generační výpovědi. K prohlubování jejich tvořivé individuality přispívá budování schopnosti reflexe a sebereflexe procesu herecké tvorby, související nakonec i s nalézáním východisek diplomové práce. 

Vaše dovednosti

  • schopnost samostatné analýzy dramatického textu a vymezení jeho praktických problémů pro potřeby hereckého ztvárnění (stanovení motivací, konfliktů, charakteristických rysů postavy, žánru předlohy apod.) 
  • stanovení vhodné metody pro hereckou interpretaci textu a její praktické provedení na bezvadné profesionální úrovni (bezvadná výslovnost, přednes verše, přirozená intonace, dechové techniky) 
  • pohybová vybavenost (temporytmické cítění, plastika pohybu, práce s centrem, základy tanečních technik) 
  • psychofyzická proměna do postavy (její další modelování v závislosti na zvoleném jazyku a stylu inscenace) 
  • tvořivá spolupráce s hereckými partnery (vzájemný styk, timing, improvizace) 
  • tvořivá spolupráce s užším inscenačním týmem při tvorbě představení (režisér, dramaturg, scénograf) 
  • využití a další samostatné studium speciálních jevištních dovedností v závislosti na konkrétních potřebách inscenace (step, šerm, zpěv, tanec apod.)  
  • kreativní herecká práce s kostýmem a prostorem 
  • praktické využívání prvků různých hereckých metod a teorií ve své vlastní umělecké tvorbě originálním způsobem 
  • prezentace originálního uměleckého výkonu celého týmu na veřejnosti, připravenost nést plnou zodpovědnost za práci skupiny 

  • Tvůrčí metody - Herecká cvičení cílící na průzkum vlastního psychofyzického „já“. Improvizační etudy směřující k rozpoznání a osvojení si „herecké interpunkce“ (práce s principem „akce a reakce“, s jevištní atmosférou, partnerským cítěním, s proměnlivým statusem dramatické postavy apod.). Jevištní realizace (nejen) dramatického textu od krátkých monologů, dialogů, úryvků či celých scén až po uzavřenější divadelní tvar – nejprve v režii hereckých pedagogů, od třetího ročníku pak také studentů režie a dramaturgie. Ve čtvrtém ročníku nastudování a uvedení ucelených inscenací a jejich reprízování před širokou veřejností.
  • Cíl studia - Cílem studia je vychovat svobodnou tvůrčí osobnost, vybavenou předpoklady pro profesionální působení v oboru, a zároveň individualitu otevřenou novým přístupům a podnětům, včetně potřeby stálého vzdělanostního růstu.

Přijímací řízení

Přijímací řízení na Divadelní fakultu JAMU je většinou dvoukolové. 

Ve výjimečných případech může děkan fakulty rozhodnout o konání třetího kola přijímacího řízení. 

Základní dovednosti ověřované v přijímacím řízení: herecký talent, herecké jednání v dramatické situaci podle vlastní fantazie uchazeče, herecké jednání slovem (báseň, próza), pěvecké a pohybové dispozice.  

Zaměření jednotlivých kol zkoušek: 

  1. kolozákladní technické a herecké dispozice
    2. kolo: zůstávají požadavky z 1. kola + nově zadané povinné texty

podrobné prověření pohybových a hlasových dispozic (mluva i zpěv)  

 

Obvyklé termíny přijímacího řízení 

  1. kolo přijímacích zkoušek pro čtyřleté magisterské studium probíhá v průběhu ledna a února 
  2. kolo přijímacích zkoušek pro čtyřleté magisterské studium probíhá v průběhu března a dubna 

Předpoklady pro přijetí ke studiu

Speciální požadavky

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Ateliéry

doc. Mgr. Aleš Bergman , Ph.D.

doc. Mgr. Aleš Bergman , Ph.D.

MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová

Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana

Ateliér se snaží vytvářet podmínky pro studium herectví jako oboru v celé jeho šíři. S vědomím existence různých přístupů, postupů a technik v herecké tvorbě klade základní důraz na herectví, které je chápáno jako umění přesáhnout sama sebe přetělesněním a přeosobněním. Psychosomatická cvičení, etudy, jevištní projekty v prvním ročníku vedou posluchače k hledání a objevování nejen sebe, ale v napětí mezi autenticitou vnitřního procesu a hravostí vnějších podmínek jsou vytvářeny předpoklady k tvůrčímu přesahu sama sebe. Celá herecká výchova a první pokusy tvořivosti se vřazují do souvislosti s budoucí vědomou tvorbou herce. Druhý ročník je zaměřen na seznamování, ozřejmování a ovládnutí základních principů vědomé herecké tvorby, jejímiž inspirativními zdroji jsou témata světové i české literatury, ale i vlastní tvorba posluchačů. Práce herce při tvorbě jevištní postavy je chápána jako tvůrčí proces, ve kterém herec přesahuje sebe dramatickou postavou a jevištní postavu pak přesahuje sebou v procesu vespolného jednání.

Další informace

doc. Mgr. Igor Dostálek

doc. Mgr. Igor Dostálek

MgA. Andrea Buršová , Ph.D.

I. ročník je věnován především různým improvizačním cvičením, jejichž cílem je uvolnění toku fantazie, rozvíjení partnerského a situačního cítění a způsobu používání hereckých výrazových prostředků. Další fáze je věnována herecké fixaci a opakovatelnosti improvizovaných scén, od spontánnosti se přechází k přesnější struktuře a scénickému tvaru. Ve II. ročníku se zaměřujeme na práci s literárními předlohami. Středem pozornosti se stává maximální konkrétnost jednání a odvážnost hereckého výrazu. Zatímco v I. ročníku se studenti snaží v zadaných okolnostech přesáhnout své úzké privátní Já, ve II. ročníku se pokoušíme dotknout tajemství herecké proměny.

III. a IV. ročník je zaměřen na další rozvoj herecké kreativity a techniky. Herecká technika se musí studentům stát druhou přirozeností, nesmí imaginaci překážet, ale naopak ji musí vizualizovat do intenzivního výrazu. Kromě hereckých projektů (III. ročník) se v ateliéru dále prohlubují disciplíny, které vedou ke zvládnutí vnitřní a vnější herecké techniky – pohybová a herecká tvorba, rozvoj mluvního výrazu, zpěv, základy pohybového divadla a podobně. V tomto období by se studenti měli učit umění transponovat sebe sama (svou jedinečnou osobnost) a hlouběji poznávat tajemství herecké proměny. Ve IV. ročníku vytvoří ateliér 4 až 5 inscenací na fakultní scéně Studia Marta.

Další informace

Mgr. Josef Morávek

Mgr. Josef Morávek

Gabriela Štefanová

 

Celoživotním tvůrčím dílem herce, objektem i subjektem jeho vlastního výzkumu je herec sám. Práce v ateliéru s pracovním názvem zero23 je koncipována tak, aby studující činoherního herectví hlavní předmět chápali jako příležitost k rozvoji osobnostních předpokladů, talentů pro současnou širokou oblast tvůrčích forem činoherního herectví. Podstatná je vědomá spoluúčast studujících na konkrétní náplni jednotlivých etap, která vychází z rozvoje jejich dovedností.  

Používáme praktiky a postupy, které přinášejí energii a dynamiku, jsou zdrojem zvědavosti, pozornosti a radosti z herecké hry, rozvíjejí psychosomatické dovednosti a odvahu tvořivě chybovat. V ateliérové laboratoři pracujeme se zpětnou vazbou, kterou umožňují moderní technologie. Studenti objevují a upevňují schopnost vrstevnaté pozornosti, komponované interpretace a výběru prostředků pro konkrétní kreativní příležitosti ve vztahu k médiu, formátu, publiku a obsahu díla. Využíváme poznání, objevy a tvůrčí techniky vycházející ze současných neurověd, sociálních věd a z rozvoje v oblasti mediální a virtuální. Největší rozvoj i radost přinášejí objevy, které adepti herectví učiní sami.  

Absolvent ateliéru si vytvoří vlastní metody a nástroje, které bude kultivovat a kterými bude kultivovat sám sebe, získá schopnost zpětné vazby a sebemonitoringu pro systematickou práci na rozmanitých tvůrčích projektech, pro formování svých sociálních a parasociálních rolí - pro život v tvůrčí pravdě.

 

Další informace

doc. MgA. Lukáš Rieger , Ph.D.

doc. MgA. Lukáš Rieger , Ph.D.

Mgr. Michal Bumbálek

Mgr. Eva Jelínková

V našem ateliéru je herectví vnímáno jako profese vyžadující jak technickou připravenost, tak tvůrčí zodpovědnost. Základ studia spočívá ve zkoumání a rozvíjení individuálního jevištního potenciálu studenta a jeho využití především při tvorbě postavy. V prvním semestru se studenti v hereckých improvizacích věnují osvojování autentické jevištní existence v podmínkách organického mlčení. Ve druhém směřují k tvorbě dramatického jednání (okolnosti, motivace, přizpůsobení) v rámci etud s improvizovaným textem. Ve třetím zkoumají různé přístupy ke kompozici postavy a ve čtvrtém závislost způsobu její tvorby na inscenačním stylu. V dalších semestrech studenti spolupracují se studenty režie na přípravě představení, ve kterých se postupně zvyšuje rozsah a náročnost jednotlivých úkolů. Záměrem ateliéru je umožňovat spolupráci jak s pedagogy ostatních ateliérů, tak i jiných divadelních škol.

 

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky