specializace
Divadelní dramaturgie
Bakalářské a navazující magisterské studium Divadelní dramaturgie akcentuje všechny aspekty jejího historického vývoje – autorskou původní dramatickou tvorbu, praktickou divadelně-tvůrčí činnost, dramaturgicko-režijní přípravu autorského textu a konečně neustálé prolínání autorského a dramaturgického principu. Studijní program je vyučován ve třech ateliérech. Základní směřování studijních plánů je totožné, výuka se liší pouze vlastní uměleckou zkušeností pedagogů.
Jedná se o bakalářské studium v prezenční formě. Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu.
Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.
DIVDRAM
Bakalářský studijní program
3 roky
BcA.
DIVDRAM
Navazující magisterský studijní program
2 roky
MgA.
Poznejte nás
Co se naučíte?
Navazující
Chápání dramaturgie se v průběhu historie vyvíjelo v několika okruzích: jako autorsky původní dramatická tvorba, jako praktická divadelně– tvůrčí činnost směřující k formování programové báze divadla výběrem repertoáru a dramaturgicko-režijní přípravou autorského textu a konečně jako divadelně-kritická a hodnotící činnost.
Všechny tyto aspekty – především neustálé prolínání autorského a dramaturgického principu – se odrážejí ve studijních plánech.
Do navazujícího magisterského studia Divadelní dramaturgie se uchazeči přihlašují s návrhem anotace magisterské diplomové práce a absolventského projektu.
Důležitou součástí magisterského studia je absolvování studijní nebo pracovní stáže v zahraničí, případně stáže v některém českém profesionálním divadle.
Výchozí
Chápání dramaturgie se v průběhu historie vyvíjelo v několika okruzích: jako autorsky původní dramatická tvorba, jako praktická divadelně– tvůrčí činnost směřující k formování programové báze divadla výběrem repertoáru a dramaturgicko-režijní přípravou autorského textu a konečně jako divadelně-kritická a hodnotící činnost.
Všechny tyto aspekty – především neustálé prolínání autorského a dramaturgického principu – se odrážejí ve studijních plánech.
Vaše dovednosti
Absolventi bakalářského studia mohou být: lektoři v divadle, programově-organizační pracovníci agentury, redaktoři divadelních tiskovin, tiskoví mluvčí divadla, redaktoři či moderátoři pro oblast kultury a divadla v médiích, redaktoři kulturních rubrik některých periodik, recenzenti pro oblast divadla, pedagogové ZUŠ (vedoucí výuky dramatických oborů).
Tvůrčí metody
Přednášky a semináře zaměřené na jednotlivé historické a teoretické okruhy dějin a různých typů divadla jsou propojeny s praktickými projekty, na nichž studenti ověřují své schopnosti dramaturgické analýzy, koncepčního uvažování a komunikace v tvůrčím týmu. Od práce na drobných dialogických útvarech postupuje projektová výuka ve spolupráci s hereckými ateliéry k bakalářským projektům, které jsou završením praktické linie studia ve třetím ročníku. Studenti jsou vedeni k reflexi různých typů inscenační tvorby ve formě analýz a seminárních prací. Nedílnou součástíi výuky je práce na vlastních autorských textech, které jsou uváděny například v rámci Salonu původní tvorby. Do výuky jsou zváni profesionálové z různých divadelních domů a seskupení, aby v rámci workshopů představili studentům nejnovější trendy. Studenti také procházejí stážemi v profesionálních divadlech.
Cíl studia
Cílem studijního programu je připravit kvalifikovaného divadelního dramaturga, který bude schopen vykonávat v divadle celou škálu profesních činností, jak je dnes v našem kulturním kontextu určuje pojetí divadelní dramaturgie – bude tedy schopen přinášet podněty a impulzy, vytvářet krátkodobé i dlouhodobé koncepce (dramaturgický plán sezóny, dramaturgická orientace divadla apod.), účastnit se procesu vzniku divadelního artefaktu jako spolutvůrce rozhodující dramaturgicko-režijní koncepce inscenace, v průběhu práce neustále analyzovat jednotlivé momenty tvůrčího procesu a na základě toho celou práci korigovat, psát studie, rozbory, vytvářet programové články i články do programů.
Přijímací řízení
Navazující
Přijímací řízení na dvouleté magisterské navazující studium na Divadelní fakultu JAMU je jednokolové.
U dvouletého magisterského navazujícího studia specializacíe Divadelní dramaturgie probíhá zkouška formou rozhovoru nad zaslanými a předloženými materiály. V pohovoru jsou zjišťovány odborné a tvůrčí předpoklady pro studium zvoleného oboru.
Obvyklé termíny přijímacího řízení
Přijímací řízení do dvouletého magisterského navazujícího studia se koná během června.
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Úplné vysokoškolské bakalářské vzdělání dosažené v příslušném oboru studijního programu Dramatická umění nebo v příbuzném studijním programu.
Pozn.: Za příbuznou specializaci bakalářského stupně studia je považována taková specializace, jejíž výstupy (získané znalosti a dovednosti studenta, jeho profesní vybavenost a zaměření) odpovídají výstupům bakalářského stupně studia stejného oboru; pro posuzování příbuzného oboru slouží akreditace MŠMT (popis oboru studia) nebo „Dodatek k diplomu“ (Diploma Supplement); fakulta si může vyžádat další materiály (studijní kartu, výkaz o studiu, anotace předmětů studia…).
Speciální požadavky
Tvůrčí a intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolenou specializaci)
Dobré zdravotní fyzické i psychické dispozice.
Výchozí
Uchazeči o studium specializace Divadelní dramaturgie vypracovávají zadané písemné práce, jejichž základem je analýza vybraného dramatického textu a odborná reflexe zhlédnuté inscenace. Práce jsou předmětem pohovoru s komisí. Hodnotí se rovněž dodaná vlastní autorská tvorba a míra talentu uchazečů. Během přijímacího pohovoru se testuje motivace, zájem o divadlo, rozhled v daném oboru a kulturním dění obecně. Součástí přijímacího řízení je prověření jazykových schopností jednotlivých uchazečů. Talentová zkouška je dvoukolová.
Zaměření zkoušky specializace Divadelní dramaturgie:
- kolo – přijímací komise hodnotí:
- představivost a fantazii
- schopnost osobitého a originálního řešení zadaných situací
- kritické myšlení a schopnost argumentace
- schopnost analýzy zadaných dramatických a literárních děl (z hlediska oboru)
- kreativita a tvůrčí předpoklady (vč. vlastní původní tvorby literární, výtvarné, hudební…)
- výrazný kulturní a společenský rozhled, mimořádný zájem o divadlo a různé druhy umění, znalost významných děl a představitelů/představitelek jednotlivých druhů umění
- pohovor nad odevzdanými pracemi
- osobní motivace ke studiu
V rámci přijímacího řízení budou dále prověřovány:
a) kulturní rozhled uchazeče, včetně znalosti významných uměleckých děl minulosti i současnosti
b) znalost divadelních her i divadelních inscenací a jejich tvůrců či tvůrkyň
c) talentové předpoklady – schopnost vytvořit příběh na určené téma nebo v rámci konkrétní situace
- kolo – přijímací komise hodnotí především:
- schopnost fabulace a vlastní literární autorské tvorby v rozpětí různých žánrů a útvarů (dialog, monolog, úvaha apod.)
- schopnost konceptuální vizuální a fabulační představivosti
- kreativita v oblasti jazykové a textové
- schopnost orientovat se v oblasti divadla, formulovat názory, zaujímat stanoviska
- znalost cizího jazyka (angličtina nebo němčina)
- součástí pohovoru je debata nad odevzdanými pracemi
Obvyklé termíny přijímacího řízení
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Divadelní dramaturgie se koná během ledna až– února
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Divadelní dramaturgie se koná v průběhu března a dubna
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor
Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou
Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor)
Dobré zdravotní a fyzické dispozice
Speciální požadavky
Tvůrčí a intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolenou specializaci)
Ateliéry
Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.