specializace

Divadlo a výchova

Divadlo a výchova – v bakalářském studiu je výuka zaměřena na praktické divadelní dovednosti, na metodiku práce s dětmi a mládeží a na získání základních teoretických znalostí z divadla. 

Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu. 

 

Divadlo a výchova – navazující magisterské studium je zaměřeno především na získání dalších teoretických znalostí z oblasti divadla a na vlastní autorskou režijně dramatickou tvorbu a pedagogickou práci s neprofesionálními skupinami (sem se řadí děti, mládež, amatérské soubory dospělých, skupiny se specifickými potřebami a podobně). 

Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.  

Více o oboru

DIVVYCH

Bakalářský studijní program

3 roky

Divadelní fakulta

čeština

BcA.

DIVVYCH

Navazující magisterský studijní program

2 roky

Divadelní fakulta

čeština

MgA.

Poznejte nás

Co se naučíte?

Absolventi bakalářského studia získají znalosti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla. Disponují základními znalostmi v oblasti teorie divadla, teorie dramatu a historie českého i světového divadla. Základní znalosti mají také v pedagogice a psychologii a znají aktuální kurikulární dokumenty vztahující se k oboru.  

Vaše dovednosti

 Absolventi jsou schopni prakticky koncipovat divadelní veřejně prezentovatelné dílo s neprofesionální skupinou i s jednotlivcem. Mohou vést skupinu v procesu tvorby i v procesu vzdělávání vymezeném RVP pro jednotlivé stupně vzdělání. Samostatně vytvářejí původní dílo menšího rozsahu nebo interpretační dílo, aktivně a tvořivě se podílejí v rámci týmu i na procesu inscenační tvorby. V profesním praktickém životě se uplatní jako pedagogové ZUŠ, pedagogové volného času, divadelní lektoři v profesionálním divadle a jako vedoucí amatérských souborů v amatérském divadle. 

Cíl studia

Cílem je připravovat tvůrčí osobnosti s uměleckým a pedagogickým vzděláním a praxí pro potřeby základního uměleckého vzdělání, pro postupné zavádění doplňujícího oboru dramatická výchova na základní školy a dramatického oboru na gymnázia a pro rozsáhlou oblast volnočasových aktivit, zejména amatérského divadla všech věkových skupin, pro oblast divadelních aktivit skupin se speciálními potřebami a pro různé typy divadelního vzdělávání, formálního i neformálního včetně dalšího vzdělávání pedagogů. Smyslem studia je také zaměření na výzkum v oblasti pedagogického využití divadelních aktivit, zejména v oblasti divadla ve výchově. 

Přijímací řízení

Při přijímacím řízení do bakalářského studia jsou zjišťovány výrazné talentové předpoklady pro zvolenou specializaci i intelektuální předpoklady. Přijímací řízení probíhá formou praktických skupinových i individuálních činností, při kterých jsou sledovány talentové a studijní předpoklady, schopnosti sociálně-komunikační, tvůrčí, pedagogické a režijně dramaturgické. 

 

Zaměření přijímací zkoušky specializace Divadlo a výchova: 

V 1. kole přijímacího řízení se prověřují základní znalosti o oboru, tvůrčí předpoklady pro studium a schopnost týmové spolupráce. 
 
1. kolo: 

  • orientace v oboru (motivační pohovor); 
  • všeobecný kulturní rozhled; 
  • sociálně-komunikační předpoklady (praktická zkouška); 
  • tvůrčí předpoklady (praktická zkouška); 

Druhé kolo přijímacího řízení je zaměřeno na zjišťování pedagogických schopností a předpokladů pro skupinovou tvorbu. 
 
2. kolo: 

  • pedagogické předpoklady (praktická zkouška); 
  • základní režijně-dramaturgické předpoklady (praktická zkouška); 
  • předpoklady tvůrčí skupinové práce (praktická zkouška) 

Obvyklé termíny přijímacího řízení 

  1. kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Divadlo a výchova se koná v průběhu ledna února.
  2. kolo přijímacích zkoušek na bakalářské studium specializace Divadlo a výchova se koná v průběhu března a dubna.

 

 

Předpoklady pro přijetí ke studiu 

Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor

Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou 

Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor) 

Dobré zdravotní a fyzické dispozice 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Ateliéry

MgA. Petra Drahanská , Ph.D.

MgA. Pavel Baďura , Ph.D.

MgA. Mgr. Berit Blumaierová

BcA. Jakub Cír

MgA. Petra Drahanská , Ph.D.

MgA. Miroslav Jindra , Ph.D.

MgA. Ondřej Klíč

MgA. Zuzana Klvaňová

Mgr. Magdaléna Lípová

MgA. Radka Macková

MgA. Jitka Vrbková , Ph.D.

Ateliér divadlo a výchova

Ateliér dramatické výchovy Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně byl založen v roce 1992. Ta tu dlouhou řadu let prošel mnoha zásadními  změnami organizačními, obsahovými i personálními. Původně čtyřleté magisterské studium se změnilo na dvoustupňové (tříleté bakalářské a dvouleté magisterské), otevřela se i možnost doktorského studia. Původně tříčlenný tým pedagogů se proměnil díky mnoha okolnostem (i těm, které bychom mohli označit jako „nepřízeň osudu“) v současný velmi mladý tým složený nejen z absolventů oboru divadlo a výchova, ale jsou v něm zastoupeni absolventi režie, dramaturgie, rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky, fyzického divadla.

Ateliér jsme od počátku jeho vzniku vnímali nejen jako prostor pro výuku studentů, ale především jako výzkumné pracoviště, příležitost pro experimentování, prověřování zaběhnutých postupů v oboru. Na základě nových zkušeností se stále se proměňoval a proměňuje obsah studia i jeho skladba. A především a zcela zásadně se pak změnilo naše chápání oboru jako takového. Nezastupitelnou roli jistě hrála i existence oboru na poli Divadelní fakulty, úzký kontakt s ostatními ateliéry a jejich pedagogy a v neposlední řadě pak i pro všechny  obory fakulty společné doktorské studium, které je nedocenitelnou platformou pro výměnu názorů mezi všemi divadelními profesemi mezi něž je  počítán i obor divadlo a výchova.V akademickém roce 2007/2008 pak došlo ke změně názvu Ateliéru dramatické výchovy na Divadelní fakultě JAMU na Ateliér divadla a výchovy. Obor divadlo a výchova v našem pojetí zahrnuje:

  • vzdělávání v oblasti divadla v rámci všeobecného vzdělávání (základní školy a gymnázia), středního odborného (střední pedagogické školy a pedagogická lycea) a základního uměleckého vzdělávání (základní umělecké školy), ale i jednorázové vzdělávací aktivity (divadelní dílny, divadelně zaměřené projekty)
  • oblast divadla ve výchově (divadlo fórum, dílny k profesionálním inscenacím, divadlo pro děti a mládež, interaktivní a participační divadlo, divadelní dílny)
  • oblast amatérského divadla (hraného děti, mládeží nebo dospělými).

V Ateliéru Divadlo a výchova se uskutečňují tři stupně studia koncipovaného jako studium umělecko-pedagogické.

  • V bakalářském studiu oboru Dramatická výchova je výuka zaměřena na praktické dovednosti (hlasové, pohybové, herní, herecké, režijně dramaturgické, sociálně komunikační), na metodiku práce s dětmi a mládeží a na získávání základních teoretických znalostí z oblasti dramatického umění. Studenti vykonají státní zkoušky z předmětů pedagogika, psychologie a didaktika dramatické výchovy, které je opravňují k vykonávání učitelské profese a státní zkoušky z dějin českého a světového divadla a z teorie divadla. Studium zakončí kromě státních zkoušek obhajobou bakalářské diplomové práce a bakalářského absolventského  projektu.
  • Dvouleté magisterské navazující studium oboru Divadlo a výchova je zaměřeno především na získávání dalších teoretických znalostí z oblasti dramatického umění a na vlastní autorskou režijně dramaturgickou tvorbu a pedagogickou práci s neprofesionální skupinou (skupiny dětí, mládeže, amatérské soubory dospělých, skupiny se specifickými potřebami apod.).

Absolventi magisterského studia mohou pokračovat ve studiu ve čtyřletém doktorském studijním programu Dramatická umění, společném pro všechny obory Divadelní fakulty JAMU.  Studijní plán zaměřen na rozšíření teoretických znalostí, na vlastní výzkum studentů vztahující se k tématu zpracovávané disertační práce, na vlastní tvůrčí a pedagogickou činnost a další vedlejší výzkumné oborové projekty.

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky