specializace
Divadlo a výchova
Divadlo a výchova – v bakalářském studiu je výuka zaměřena na praktické divadelní dovednosti, na metodiku práce s dětmi a mládeží a na získání základních teoretických znalostí z divadla.
Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu.
Divadlo a výchova – navazující magisterské studium je zaměřeno především na získání dalších teoretických znalostí z oblasti divadla a na vlastní autorskou režijně– dramatickou tvorbu a pedagogickou práci s neprofesionálními skupinami (sem se řadí děti, mládež, amatérské soubory dospělých, skupiny se specifickými potřebami a podobně).
Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.
DIVVYCH
Bakalářský studijní program
3 roky
BcA.
DIVVYCH
Navazující magisterský studijní program
2 roky
MgA.
Poznejte nás
Co se naučíte?
Navazující
Magisterské studium rozšiřuje, prohlubuje a dále posouvá vědomosti a dovednosti z bakalářského studia. Studenti jsou schopni samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru, včetně kritické reflexe, například koncipovat kurikulární dokument pro konkrétní skupinu či instituci. Dovedou se skupinou amatérů vytvořit původní autorské divadelní dílo většího rozsahu s výrazným tvůrčím vkladem skupiny.
Výchozí
Absolventi bakalářského studia získají znalosti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla. Disponují základními znalostmi v oblasti teorie divadla, teorie dramatu a historie českého i světového divadla. Základní znalosti mají také v pedagogice a psychologii a znají aktuální kurikulární dokumenty vztahující se k oboru.
Vaše dovednosti
Absolventi jsou schopni prakticky koncipovat divadelní veřejně prezentovatelné dílo s neprofesionální skupinou i s jednotlivcem. Mohou vést skupinu v procesu tvorby i v procesu vzdělávání vymezeném RVP pro jednotlivé stupně vzdělání. Samostatně vytvářejí původní dílo menšího rozsahu nebo interpretační dílo, aktivně a tvořivě se podílejí v rámci týmu i na procesu inscenační tvorby. V profesním praktickém životě se uplatní jako pedagogové ZUŠ, pedagogové volného času, divadelní lektoři v profesionálním divadle a jako vedoucí amatérských souborů v amatérském divadle.
Cíl studia
Cílem je připravovat tvůrčí osobnosti s uměleckým a pedagogickým vzděláním a praxí pro potřeby základního uměleckého vzdělání, pro postupné zavádění doplňujícího oboru dramatická výchova na základní školy a dramatického oboru na gymnázia a pro rozsáhlou oblast volnočasových aktivit, zejména amatérského divadla všech věkových skupin, pro oblast divadelních aktivit skupin se speciálními potřebami a pro různé typy divadelního vzdělávání, formálního i neformálního včetně dalšího vzdělávání pedagogů. Smyslem studia je také zaměření na výzkum v oblasti pedagogického využití divadelních aktivit, zejména v oblasti divadla ve výchově.
Přijímací řízení
Navazující
Přijímací řízení na dvouleté magisterské navazující studium na Divadelní fakultu JAMU je jednokolové. U dvouletého magisterského navazujícího studia specializace Divadlo a výchova probíhá zkouška formou rozhovoru nad zaslanými a předloženými materiály. V pohovoru jsou zjišťovány odborné a tvůrčí předpoklady pro studium zvoleného oboru.
Předpoklady pro přijetí pro studium
Úplné vysokoškolské bakalářské vzdělání dosažené v příslušném oboru studijního programu „Dramatická umění“ nebo v příbuzném studijním programu.
Za příbuznou specializaci bakalářského stupně studia je považována taková specializace, jejíž výstupy (získané znalosti a dovednosti studenta, jeho profesní vybavenost a zaměření) odpovídají výstupům bakalářského stupně studia stejného oboru; pro posuzování příbuzného oboru slouží akreditace MŠMT (popis oboru studia) nebo „Dodatek k diplomu“ (Diploma Supplement); fakulta si může vyžádat další materiály (studijní kartu, výkaz o studiu, anotace předmětů studia…).
Speciální požadavky
Tvůrčí a intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolenou specializaci); dobré zdravotní fyzické i psychické dispozice.
Výchozí
Při přijímacím řízení do bakalářského studia jsou zjišťovány výrazné talentové předpoklady pro zvolenou specializaci i intelektuální předpoklady. Přijímací řízení probíhá formou praktických skupinových i individuálních činností, při kterých jsou sledovány talentové a studijní předpoklady, schopnosti sociálně-komunikační, tvůrčí, pedagogické a režijně dramaturgické.
Zaměření přijímací zkoušky specializace Divadlo a výchova:
V 1. kole přijímacího řízení se prověřují základní znalosti o oboru, tvůrčí předpoklady pro studium a schopnost týmové spolupráce.
1. kolo:
- orientace v oboru (motivační pohovor);
- všeobecný kulturní rozhled;
- sociálně-komunikační předpoklady (praktická zkouška);
- tvůrčí předpoklady (praktická zkouška);
Druhé kolo přijímacího řízení je zaměřeno na zjišťování pedagogických schopností a předpokladů pro skupinovou tvorbu.
2. kolo:
- pedagogické předpoklady (praktická zkouška);
- základní režijně-dramaturgické předpoklady (praktická zkouška);
- předpoklady tvůrčí skupinové práce (praktická zkouška)
Obvyklé termíny přijímacího řízení
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Divadlo a výchova se koná v průběhu ledna – až února.
- kolo přijímacích zkoušek na bakalářské studium specializace Divadlo a výchova se koná v průběhu března a dubna.
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor
Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou
Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor)
Dobré zdravotní a fyzické dispozice
Ateliéry
Ateliér divadlo a výchova
Ateliér divadlo a výchova
Ateliér dramatické výchovy Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně byl založen v roce 1992. Ta tu dlouhou řadu let prošel mnoha zásadními změnami organizačními, obsahovými i personálními. Původně čtyřleté magisterské studium se změnilo na dvoustupňové (tříleté bakalářské a dvouleté magisterské), otevřela se i možnost doktorského studia. Původně tříčlenný tým pedagogů se proměnil díky mnoha okolnostem (i těm, které bychom mohli označit jako „nepřízeň osudu“) v současný velmi mladý tým složený nejen z absolventů oboru divadlo a výchova, ale jsou v něm zastoupeni absolventi režie, dramaturgie, rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky, fyzického divadla.
Ateliér jsme od počátku jeho vzniku vnímali nejen jako prostor pro výuku studentů, ale především jako výzkumné pracoviště, příležitost pro experimentování, prověřování zaběhnutých postupů v oboru. Na základě nových zkušeností se stále se proměňoval a proměňuje obsah studia i jeho skladba. A především a zcela zásadně se pak změnilo naše chápání oboru jako takového. Nezastupitelnou roli jistě hrála i existence oboru na poli Divadelní fakulty, úzký kontakt s ostatními ateliéry a jejich pedagogy a v neposlední řadě pak i pro všechny obory fakulty společné doktorské studium, které je nedocenitelnou platformou pro výměnu názorů mezi všemi divadelními profesemi mezi něž je počítán i obor divadlo a výchova.V akademickém roce 2007/2008 pak došlo ke změně názvu Ateliéru dramatické výchovy na Divadelní fakultě JAMU na Ateliér divadla a výchovy. Obor divadlo a výchova v našem pojetí zahrnuje:
- vzdělávání v oblasti divadla v rámci všeobecného vzdělávání (základní školy a gymnázia), středního odborného (střední pedagogické školy a pedagogická lycea) a základního uměleckého vzdělávání (základní umělecké školy), ale i jednorázové vzdělávací aktivity (divadelní dílny, divadelně zaměřené projekty)
- oblast divadla ve výchově (divadlo fórum, dílny k profesionálním inscenacím, divadlo pro děti a mládež, interaktivní a participační divadlo, divadelní dílny)
- oblast amatérského divadla (hraného děti, mládeží nebo dospělými).
V Ateliéru Divadlo a výchova se uskutečňují tři stupně studia koncipovaného jako studium umělecko-pedagogické.
- V bakalářském studiu oboru Dramatická výchova je výuka zaměřena na praktické dovednosti (hlasové, pohybové, herní, herecké, režijně dramaturgické, sociálně komunikační), na metodiku práce s dětmi a mládeží a na získávání základních teoretických znalostí z oblasti dramatického umění. Studenti vykonají státní zkoušky z předmětů pedagogika, psychologie a didaktika dramatické výchovy, které je opravňují k vykonávání učitelské profese a státní zkoušky z dějin českého a světového divadla a z teorie divadla. Studium zakončí kromě státních zkoušek obhajobou bakalářské diplomové práce a bakalářského absolventského projektu.
- Dvouleté magisterské navazující studium oboru Divadlo a výchova je zaměřeno především na získávání dalších teoretických znalostí z oblasti dramatického umění a na vlastní autorskou režijně dramaturgickou tvorbu a pedagogickou práci s neprofesionální skupinou (skupiny dětí, mládeže, amatérské soubory dospělých, skupiny se specifickými potřebami apod.).
Absolventi magisterského studia mohou pokračovat ve studiu ve čtyřletém doktorském studijním programu Dramatická umění, společném pro všechny obory Divadelní fakulty JAMU. Studijní plán zaměřen na rozšíření teoretických znalostí, na vlastní výzkum studentů vztahující se k tématu zpracovávané disertační práce, na vlastní tvůrčí a pedagogickou činnost a další vedlejší výzkumné oborové projekty.
Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.