specializace

Divadlo a výchova pro Neslyšící

Cílem studia specializace Divadlo a výchova pro Neslyšící je připravovat tvůrčí osobnosti s uměleckým a pedagogickým vzděláním a praxí pro potřeby uměleckého vzdělávání, a organizace volnočasových a, divadelních aktivit skupin se specifickými potřebami, a to především neslyšící, a pro různé typy divadelního vzdělávání, formálního i neformálního včetně dalšího vzdělávání pedagogů. 

Smyslem studia je rovněž zaměření na výzkum v oblasti pedagogického využití divadelních aktivit, zejména v oblasti divadla ve výchově, a výzkum specifických forem divadla neslyšících a pro neslyšící.

Jedná se o bakalářské studium v prezenční formě. Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu. 

Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.

 

Více o oboru

Poznejte nás

Co se naučíte?

Cílem bakalářského studia Divadlo a výchova pro Neslyšící je připravit odborníky s uměleckým a pedagogickým vzděláním pro praxi s akceptací specifik studentů i cílových skupin dětí, mládeže a dospělých. Je kladen také důraz na kultivaci a vzdělání v oblasti uměleckého využití znakového jazyka a uměleckého tlumočení do znakového jazyka. 

Smyslem studia je také zaměření na výzkum v oblasti pedagogického využití divadelních aktivit, zejména v oblasti divadla ve výchově, a výzkum specifických forem divadla neslyšících a pro neslyšící. 

Vaše dovednosti

V bakalářském studiu je výuka zaměřena na praktické divadelní a pohybové dovednosti, na metodiku práce s dětmi a mládeží a na získání základních teoretických znalostí z oblasti divadla, vhled do využití znakového jazyka v divadelní práci.

Tvůrčí metody

Metody pohybového divadla. 

Umělecké tlumočení do českého znakového jazyka.

Cíl studia

Absolventi bakalářského studia specializace Divadlo a výchova pro neslyšící se mohou uplatnit především jako lektoři volnočasových aktivit v organizacích a institucích, které se zaměřují na oblast umění ve výchově a vzdělání, v divadlech i při realizaci vlastních tvůrčích projektových aktivit. Absolventi se dále uplatňují jako herci, tvůrci a tlumočníci českého znakového jazyka v České televizi, konkrétně v ČT:D. 

Přijímací řízení

Přijímací zkoušky do bakalářského studia jsou jednokolové, v jejich rámci je nutné prokázat výrazné talentové a intelektuální předpoklady a dobré zdravotní a fyzické dispozice. Dále také osvědčit tvůrčí a komunikativní kreativitu, základní vědomosti a znalosti v oblasti divadelnictví, pedagogiky a psychologie, orientaci v kultuře neslyšících, znalost znakového jazyka nebo předpoklady pro jeho úspěšné zvládnutí. Studium je určeno pro neslyšící i slyšící uchazeče. 

Zaměření zkoušky specializace Divadlo a výchova pro Neslyšící: 

  • orientace v oboru (motivační pohovor) 
  • test pohybové kreativity 
  • schopnost komunikace v kolektivu 
  • praktická zkouška zaměřená na osobnostní, tvůrčí a pedagogické předpoklady 
  • praktická zkouška ze znakového jazyka nebo testování předpokladů pro jeho úspěšné zvládnutí 

Obvyklé termíny přijímacího řízení 

Přijímací zkouška pro specializaci Divadlo a výchova pro Neslyšící se koná v průběhu března až dubna. Tato přijímací zkouška je jednokolová. 

Předpoklady pro přijetí ke studiu

Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor 

Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou 

Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor) 

Dobré zdravotní a fyzické dispozice 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Ateliéry

prof. PhDr. Veronika Broulíková

prof. PhDr. Veronika Broulíková

Mgr. Daniela Cincibus Vacková

Bc. Dana Peňázová

Mgr. Daniela Cincibus Vacková

MgA. Adéla Kratochvílová , Ph.D.

BcA. Mgr. Radka Kulichová , DiS.

BcA. Veronika Slámová

Ateliér byl založen v roce 1992 původně pod názvem Výchovná dramatika pro Neslyšící se zaměřením na pohybové výchovné disciplíny (VDN) jako tříleté bakalářské studium. Od roku 2007 s možností navazujícího magisterského studia v denní formě, které je koncipováno jako umělecko – pedagogický obor. Studium je umožněno neslyšícím i slyšícím studentům.  Založení tohoto umělecko-pedagogického oboru na Divadelní fakultě JAMU v Brně bylo především vstřícným počinem vůči neslyšícím zájemcům o vysokoškolské studium. Pochopení pro tuto minoritu bylo vyjádřeno přijetím tlumočníka českého znakového jazyka do plného úvazku.

V bakalářském stupni studia je akcentován osobnostní růst každého studenta, důraz je kladen také na pohybové dovednosti v rámci pohybových disciplín a je rozvíjena schopnost studenta být komunikativní tvůrčí osobností především v oblasti pedagogické i umělecké. Jedním ze stěžejních předmětů oboru je „Pohybové divadlo“, kde dochází k syntéze několika předmětů. Jsou to především předměty pohybové: Základní pohybová průprava, Speciální pohybová průprava, Akrobacie, Tanec klasický i moderní, společenský i historický, Práce s náčiním i žonglování. Důležité je také propojení na teoretické předměty jako je psychologie, pedagogika, didaktika, speciální pedagogika. Předmět Pohybové divadlo je od začátku koncipován jako „laboratoř“, kde se hledají a nalézají nové cesty divadla Neslyšících a také možnosti využití divadelních postupů ve speciálním i inkluzívním vzdělávání. V současnosti je studijní obor obohacován o aktuální inovační postupy, které se týkají například zpřístupnění hudebně dramatického žánru Neslyšícím, kde je výraznou složkou jevištní forma znakového jazyka a její intenzivní výzkum.  Zásadní je i mezioborová spolupráce a spolupráce s dalšími kulturně vzdělávacími institucemi, které nám poskytují konkrétní zpětnou vazbu, inspirující podněty, ale také konkrétní poptávku spolupráce, která probíhá na umělecko-pedagogické platformě.

Smyslem studia je připravovat odborníky pro praxi s akceptací ke specifikům studentů i cílových skupin dětí, mládeže a dospělých. V bakalářském stupni studia je tedy současně kladem důraz na kultivaci a vzdělávání v oblasti uměleckého využití českého znakového jazyka, a současně uměleckého tlumočení do českého znakového jazyka. Je rozvíjena divadelní oblast tohoto oboru a je zkoumána možnost divadla jako výchovného prostředku. A to aktivní tvorbou inscenací hraných sluchově postiženými dětmi a mládeží a také tvorbou inscenací pro děti a mládež i dospělé. Divadelní inscenace je umělecká tvorba a zároveň výchovný prostředek. Pro Neslyšící je i nástrojem sebeuvědomění, terapie, komunikace, edukace. Při zachování specifičnosti této tvorby mohou tyto inscenace komunikovat s diváky neslyšícími i slyšícími. Realizace takovéto inscenace má dopad v rovině pedagogické i sociální.

 Důležitá je společenská orientace, nalezení adekvátních výrazových prostředků vyplývajících z věku dětí a mládeže, dospělých. A také z povahy instituce, pro kterou je inscenace tvořena (škola, mimoškolní zařízení, ZUŠ, kluby, spolky, občanská sdružení).

Ateliér divadlo a výchova pro Neslyšící připravuje absolventy pro profesionální a amatérskou divadelní tvorbu především pro děti a mládež. Zkoumá možnosti aktivního zapojení dětských diváků do divadelního představení, rozvíjí možnosti plnohodnotného zážitku a prožitku u sluchově postižených dětí a mládeže.

Absolventi nacházejí uplatnění ve sféře vzdělávání i kultury. Potvrzuje se v praxi, že názornost a vlastní prožitek jsou nezastupitelnými principy ve výuce neslyšících dětí a mládeže. A vytvoření dětské či mládežnické inscenace má dopad pedagogický, sociální i terapeutický. Absolventi bakalářského stupně studia mohou pokračovat v navazujícím magisterském studiu. Dále se absolventi bakalářského stupně studia mohou například uplatnit jako lektoři volnočasových aktivit v organizacích a institucích, které se zaměřují na oblast umění ve výchově a vzdělávání a v divadlech i při realizaci vlastních tvůrčích projektových aktivit.

Cílem magisterského stupně studia specializace divadlo a výchova pro Neslyšící je připravit odborníky s pedagogickým a uměleckým vzděláním.

Po úspěšném splnění všech požadavků náročného bakalářského studia DVN, kde je akcentován osobnostní růst každého studenta a rozvíjena jeho schopnost být komunikativní tvůrčí osobností především v oblasti pedagogické, v magisterském studiu se rozvíjí především divadelní oblast tohoto oboru a zkoumá se možnost divadla jako výchovného prostředku. A to aktivní tvorbou inscenací hraných sluchově postiženými dětmi a mládeží a také tvorbou inscenací pro děti, mládež a dospělé.

V magisterském studiu DVN získávají studenti kromě rozvoje pedagogických kompetencí také nové poznatky z oblasti dramaturgické přípravy inscenace, tvorby scénáře, režie. Posilují své dovednosti v oblasti herectví, seznamují se se základy scénografie. Akcentována jsou specifika, která vyplývají z daných možností této minority.                               

V ateliéru vznikly inscenace, které reprezentovaly Divadelní fakultu Janáčkovy akademii múzických umění v Brně na mezinárodních i tuzemských festivalech a to například v USA, Číně, ve Francii, Německu, Polsku, Rakousku, Holandsku, Belgii, Lotyšsku, Švédsku, Slovensku, Slovinsku, Kosovu.

Našim studentům se dostalo na festivalech u nás i v zahraničí zadostiučinění, prožívali radost z úspěchu, z ocenění, z komunikace s publikem. Bariéry mezi herci a diváky se v okamžicích divadelní prezentace ztrácely. Komunikace pomáhá Neslyšícím budovat jejich vlastní sebeúctu, pomáhá jim ukotvit vlastní identitu, posiluje jejich samostatnost a sebejistotu. Ve slyšící veřejnosti se formuje kladnější vztah k poznávání této minority, to může vést k plnějšímu pochopení, k následné akceptaci, respektu a porozumění.

Ateliér divadlo a výchova pro Neslyšící v současnosti spolupracuje také s absolventy, kteří se uplatňují v oboru a zaujímají respektované pozice nejen v České republice, ale také v zahraničí. A to především na Slovensku, ve Slovinsku, ve Velké Británii, na Islandu, v Lotyšsku. Je velmi pozitivní, že jsme ve stálém kontaktu a můžeme také tímto způsobem získat zpětnou vazbu a modifikovat další vývoj našeho ateliéru.

Aktuální tendence a směřování v oboru – rozvoj cirkusových dovedností, tandemová spolupráce, intenzivnější zájem o syntézu příbuzných oborů – divadlo a speciální pedagogika, expresivní terapie, průnik do oblasti tlumočení i neslyšícími tlumočníky s hereckou průpravou v rámci  divadla a v České televizi.

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky