specializace
Jevištní management a technologie
Bakalářské studium Jevištního managementu a technologie vzdělává odborníky pro umělecko-technický provoz divadel a dalších institucí, které využívají scénické technologie a prostředky. Jedná se o bakalářské studium v prezenční formě. Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu Divadelní produkce.
JEVTCH
Bakalářský studijní program
3 roky
BcA.
Co se naučíte?
Výchozí
Bakalářské studium Jevištního managementu a technologie rozvíjí osobnost studenta, který se po absolutoriu orientuje v historii a současnosti divadla a umělecké tvorby, rozumí divadelnímu provozu, divadelním technologiím, profesnímu slovníku (včetně mezinárodního) a umí využít právní, ekonomické, psychologické a sociologické znalosti ve své profesní praxi. Absolvent umí převzít odpovědnost za své úkoly a úkoly členů tvůrčího týmu, umí projektově myslet, plánovat, řídit, komunikovat a hodnotit.
V technologické části studenti získají znalosti a dovednosti z oblasti světelných, zvukových a scénických technologií, které jsou rozvíjeny díky umělecké projektové činnosti s využitím moderních technologií a v rámci provozu divadel JAMU. Studenti komplexně porozumějí projektovému řízení a získají kompetence v řízení malých a středních projektových týmů.
Jedním z hlavních výstupů je realizace mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER.
Vaše dovednosti
Absolventi specializace Jevištní management a technologie se mohou uplatnit jako manažeři scénické výroby, vedoucí umělecko-technického provozu, manažeři scénické realizace při divadelních projektech nebo zdivadelňování nedivadelních prostor, techničtí manažeři festivalů. Mohou také působit v oborových agenturách. Jejich profesní dráha dále mnohdy směřuje k tomu, že se stanou samostatnými osvětlovači a zvukaři v kabinách, mistry osvětlovači, mistry zvuku nebo jevištními mistry. Talentovaní studenti mohou dále pokračovat v magisterském studiu na specializacích Divadelní produkce, Světelný design či Audiovizuální tvorba a divadlo.
Tvůrčí metody
Přenos teoretických poznatků a znalostí skrze projektovou výuku: monodramata, klauzurní projekty, Salón původní tvorby, inscenační projekty ve studiu Marta a v Divadle na Orlí, mezinárodní festival divadelních škol ENCOUNTER, produkce studentských filmů, festival JAMŮví, časopis Ateliér 205, pouliční divadlo a intervence do veřejného prostoru atd.
Cíl studia
Cílem bakalářského studia Jevištní management a technologie je vzdělávat odborníky pro umělecko-provozní složky divadel, uměleckých a kulturních institucí a subjektů působících v oblasti kreativních průmyslů s prioritním důrazem na divadelní síť ČR. V bakalářském studiu je zásadní projektové řízení – divadelní inscenace je vnímána jako projekt v uměleckém programu divadla. Jedním z hlavních výstupů je realizace mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER.
Přijímací řízení
Výchozí
Do bakalářského studia programu Divadelní produkce a Jevištní management a technologie jsou přijímáni uchazeči, kteří mají všeobecný přehled a zájem o kulturu, orientují se v problematice veřejné správy a financování kultury. Mají rámcový přehled o technologickém řešení divadelního prostoru. Jsou schopni logicky uvažovat a systémově myslet, mají dobré formulační, prezentační a komunikační dovednosti. Jsou samostatní, iniciativní a tvůrčí a nebojí se kreativně řešit problémy. Mají chuť organizovat, spolupracovat a být součástí širšího týmu. Mají zájem o prostředí, aktivně hledají informace (ovládají informační technologie) a jsou schopni pružně reagovat na měnící se podmínky. Ovládají angličtinu minimálně na středoškolské úrovni a mají zdravotní a fyzické dispozice pro náročnou práci. A jistě, mají rádi divadlo!
Přijímací řízení na Divadelní fakultu JAMU je většinou dvoukolové. Ve výjimečných případech může děkan fakulty rozhodnout o konání třetího kola přijímacího řízení.
Zaměření zkoušky specializace Jevištní management a technologie:
U přijímacího řízení se prověřuje talent a schopnosti pro budoucí působení na pozici stage managera.
- kolo:
- kulturní rozhled;
- kreativita řešení problémů;
- schopnost manažerského myšlení (schopnost logického uvažování a schopnost pochopení neznámého textu a základní orientace v terminologii oboru);
- řídící a rozhodovací schopnosti;
- kreativita prostorová a polytechnická;
- sebeposouzení vlastní role v týmu (nebodovaná část).
- kolo:
Zkouška sestává ze dvou částí:
- a) písemné
- ověření znalosti anglického jazyka: v písemném testu je nutno dosáhnout úrovně minimálně B1,
- ověření schopnosti projektového myšlení: písemná práce v zátěžovém prostředí na základě zadání (posuzujeme argumentační schopnosti a schopnost prácie s informacemi, pro tuto část zkoušky je nutné vypracovat na vlastním notebooku dle konkrétního zadání).
- b) pohovoru s komisí, který ověřuje:
- motivaci a předpoklady ke studiu (včetně diskuse nad případnými realizovanými projekty a praxí, diskusi je možné podpořit relevantními dokumentacemi projektů či portfoliem projektů);
- schopnost komunikace, pohotového vyjadřování;
- znalost základních informací o divadelním provozu, ekonomii, sociologii, psychologii, kulturních institucích a kulturním, divadelním a společenském systému ČR.
Obvyklé termíny přijímacího řízení
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Jevištní management a technologie se koná během března až– dubna
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Jevištní management a technologie se koná v průběhu května
Předpokládané termíny se mohou změnit, protože přesný termín se odvíjí od centrálního termínu písemné maturitní zkoušky.
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor
Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou
Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor)
Dobré zdravotní a fyzické dispozice
Speciální požadavky
Angličtina minimálně na úrovni B2
Zdravotní a fyzické dispozice pro náročnou práci
Ateliéry
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie
doc. MgA. BcA. Petra Vodičková , Ph.D.
doc. MgA. Hana Průchová , Ph.D.
MgA. Dominika Fišerová Kuntzmannová
doc. MgA. BcA. Petra Vodičková , Ph.D.
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie připravuje formou bakalářského a magisterského studia absolventy pro umělecko-organizační a umělecko-technické profese. Cílem vzdělávací a tvůrčí činnosti je připravit profesionály – partnery členům tvůrčího týmu (režisér, dramaturg, scénograf atd.) – sebevědomé, produktivní a rovnocenné členy tvůrčích týmů v různých typech divadelních a uměleckých institucí.Další informace o ateliéru
Absolventy připravujeme formou bakalářského a magisterského studia: Bakalářský studijní program Divadelní produkce a jevištní technologie Cílem bakalářského studijního programu je odborně vzdělat odborníky pro umělecko-provozní složky divadel, uměleckých a kulturních institucí a subjektů působících v oblasti kreativních průmyslů s prioritním důrazem na tzv. bývalou divadelní síť ČR ve smyslu procesu její transformace. Studijní program vychází ze společného odborného kompetenčního základu právě pro umělecko-provozní oblast uměleckých institucí, tj. oblast řízení divadelního provozu z pohledu středního článku řízení či z pohledu projektového řízení. Společný základ je dále rozvíjen s ohledem na specializaci organizačně-provozní (tj. divadelní produkce) a na specializaci technicko-provozní (tj. jevištní management a technologie). Cílem studijního programu je akcentovat v jeho obsahu dva zásadní prvky, které poskytuje prostředí vysoké umělecké školy poskytující vzdělávání pro budoucí profese v tematickém okruhu Divadelní umění: - výhodu komplexních tvůrčích týmů, tzn. zástupců řady oborů (budoucích profesí), které společně ověřují své teoretické znalosti a konfrontují své profesní zacílení v rámci školních uměleckých projektů realizovaných na školních divadelních pracovištích simulující profesionální divadelní provoz, - výhodu dostupnosti domácích i zahraničních odborníků pro zprostředkování profesní praxe a možnosti stáží na zahraničních institucích (v bakalářské úrovni s důrazem na pracovní stáže v uměleckých institucích). Bakalářský studijní program je rozdělen na dvě specializace, přičemž obě vychází ze společného kompetenčního základu. Znalosti a dovednosti absolventů bakalářského stupně spočívají v orientaci na kooperaci s uměleckými týmy, tzn. na inscenace a umělecké projekty (projektová úroveň uměleckého managementu) v kontextu uměleckých institucí. V průběhu studia se studenti setkávají s domácími i zahraničními odborníky, vykonávají praxi ve školním divadelním studiu (kde také realizují svůj bakalářský výkon) a profesionálních divadlech. Specializace divadelní produkce cílí na přípravu divadelních manažerů pro střední řídící funkce v divadlech, kulturních a uměleckých institucích a dalších subjektech působících v oblasti kreativních průmyslů, schopných samostatné práce ve vlastních agenturách, specializovaných na management uměleckých souborů, marketingových oddělení divadel, uměleckých agentur a kulturních projektů. Specializace jevištní management a technologie cílí na přípravu jevištních technologů schopných řídit umělecko-technická pracoviště v oborech jevištní světlo (mistr osvětlovače), jevištní zvuk (mistr zvukař) a jevištní stavba (jevištní mistr), resp. řídit všechny tyto umělecko-technické složky divadla, schopných založit a řídit agenturu nabízející služby v uvedených umělecko-technických oborech. Podmínky přijetí ke studiu do bakalářského studijního programu Divadelní produkce a jevištní technologie Uchazeč má úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou. Jedná se o osobnost s širším přehledem a zájmem o kulturu, živé umění a zejména divadlo, a s představou, co je instituce či organizace ve smyslu systémového pojetí. Má schopnost logické úvahy, systémového myšlení, rozumí dobře psanému textu a sám je schopen jasný text napsat, orientuje se v organizaci státu, krajů a obcí, orientuje se ve financování kultury, má dobré formulační, prezentační a komunikační dovednosti, samostatnost, iniciativu a tvůrčí myšlení. Má přehled přes mechaniku, elektrotechniku, elektroniku minimálně na úrovni absolventa gymnázia. Uchazeč má zjevnou motivaci pro studium/obor a určitou zvídavost (zájem o prostředí, aktivní hledání informací o oboru/škole), chuť organizovat, spolupracovat s lidmi a být součástí týmu, schopnost pružně pracovat v měnících se podmínkách a je proaktivní ve vyhledávání příležitostí k vlastnímu uplatnění. Uchazeč má základní zkušenosti z realizace středoškolských či komunitních projektů, ideálně byl v rámci zájmové činnosti členem kulturních volnočasových aktivit. Je vybaven znalostí anglického jazyka minimálně na středoškolské úrovni. Má uživatelskou znalost informačních technologií (kancelářské aplikace typu Word, Excel, PDF, internet, poštovní klient). Má dobré zdravotní a fyzické dispozice pro náročnou práci v umělecko-organizačním či umělecko-technickém provozu. Magisterský studijní program Divadelní produkce (navazující studijní program) Magisterský studijní program vzdělává odborníky pro vrcholné řídící pozice uměleckých a dalších kulturních institucí s důrazem na uplatnění v divadelním sektoru. Program v sobě zahrnuje jak složku obecného kulturního managementu (art management), tak realitu národních a mezinárodních přístupů k řízení divadel a divadelního sektoru.Filozofií programu je upevňování respektu k umělecké práci na straně jedné, a k producentskému (podnikatelskému ve smyslu pojmu „entrepreneurship“, který je chápaný i v neziskové či veřejné sféře) přístupu k řízení uměleckých institucí a programů na straně druhé. V magisterském stupni studia čerpá program ze znalostí a dovedností, které student získal v předchozím bakalářském stupni studia. Pěstování znalostí a dovedností je orientováno na spolupráci s uměleckým vedením, na spolupráci s společenským prostředím (orgány státní správy a samosprávy, podnikatelské subjekty, neziskový sektor atd.), plánování a realizaci uměleckých programů, dlouhodobý provoz a řízení uměleckých institucí včetně mezinárodní spolupráce a projektů. V průběhu studia se studenti setkávají mj. také s tuzemskými a zahraničními odborníky na divadelní, kulturní a obecný management v seminářích, vedených v českém i anglickém jazyce. Tato část obsahu jednotlivých předmětů je zabezpečena aktivitou jejich pedagogů, kteří pro hostování odborníků využívají externí i interní granty. Část vyučovaných předmětů je přímo vyučována odborníky z praxe, nicméně většinový obsah výuky zabezpečují akademičtí pracovníci s dřívější i současnou praktickou zkušeností s řízením uměleckých institucí. Nejlepší studenti mají možnost účastnit se zahraničních stáží, přičemž povinnost tuzemské či zahraniční studijní či pracovní stáže je dána přímo studijním programem a skladbou předmětů. Organizační schopnosti v rovině producenta a v průběhu studia získané znalosti si studenti ověřují během studia na národní a mezinárodní úrovni při zajišťování společných projektů ve fakultních divadlech simulujících profesionální divadelní provoz (Divadelní studio Marta, Divadlo na Orlí) a v rámci mezinárodních projektů, které pořádá Divadelní fakulta JAMU či Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie nebo je v nich partnerem. Cílem programu je vzdělávat divadelní či umělecké producenty pro vrcholné řídící funkce v divadlech, uměleckých a kulturních institucích a dalších subjektech působících v sektoru kulturních průmyslů, kteří jsou schopni iniciovat, naplánovat, realizovat a řídit samostatné umělecké programy a dlouhodobé intervence v rámci prostředí kultury a umění včetně finančního zabezpečení a kteří jsou schopni vytvářet pro tyto aktivity podmínky v širším společenském prostředí s důrazem na manažerské schopnosti. Magisterské studium klade důraz na rozvoj kritického myšlení a motivuje studenty ke sledování a analýze současných trendů domácího i zahraničního vývoje v oblasti divadelního (uměleckého) managementu. Studenti, kteří disponují zralou schopností teoretické reflexe, mohou pokračovat v doktorském studiu a je jim ze strany pedagogů poskytnuta podpora pro přípravu záměrů.Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.