specializace

Činoherní režie

Studenti bakalářského studia Činoherní režie by měli rozumět struktuře divadelní inscenace a být schopni vytvořit samostatně menší scénický tvar. Studijní program je vyučován ve třech ateliérech. Základní směřování studijních plánů je totožné, výuka se liší pouze vlastní uměleckou zkušeností pedagogů. 

Jedná se o bakalářské studium v prezenční formě. Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu. 

 

V navazujícím magisterském studiu Činoherní režie se prohlubuje schopnost komplexnější interpretace dramatického textu a následného vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce jevištního díla. Studijní program je vyučován ve třech ateliérech. Základní směřování studijních plánů je totožné, výuka se liší pouze vlastní uměleckou zkušeností pedagogů. 

Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.  

 

Více o oboru

CINREZ

Bakalářský studijní program

3 roky

Divadelní fakulta

čeština

BcA.

CINREZ

Navazující magisterský studijní program

2 roky

Divadelní fakulta

čeština

MgA.

Poznejte nás

Co se naučíte?

  • seznámíte se s dějinami divadla se speciálním zaměřením na režii, tzn. na světové divadlo od konce 19. století až do současnosti 
  • poznáte všechna specifika nejrůznějších forem divadelních provozů 
  • získáte základní přehled o všech fázích inscenačního procesu (výběr titulu, analýza, práce s textem, dramaturgickorežijní koncepce, režijně výtvarná koncepce, plánování zkoušek, proces zkoušení, proces reprízování) 
  • kromě studia režie se také seznámíte se základy dramaturgické práce a dramaturgického myšlení 
  • formou přednášek, seminářů i praktických cvičení si postupně osvojíte veškeré kompetence režiséra a poznáte základní inscenační postupy (kompozice jevištního prostoru, tempo inscenace, základy hereckých metod, volba režijních prostředků dle žánrů, mizanscéna atd.) 
  • naučíte se veřejně prezentovat a odůvodňovat svou práci, své myšlenky a postoje 
  • získáte vlastní zkušenost s herectvím na hodinách Herecké tvorby s pedagogy studijního programu Herectví a posléze jakožto herci prvních praktických projektů se svými spolužáky 
  • postoupíte od režírování se navzájem přes inscenování krátkých dialogů s posluchači herectví až po komplexní bakalářskou inscenaci 
  • rozšíříte si svůj kulturní a umělecký obzor a naučíte se používat kritické myšlení 
  • stanete se součástí kreativního týmu lidí, který se navzájem podporuje a inspiruje 
  • osvojíte si základy leadershipu  

Vaše uplatnění

Absolventi bakalářského studia mohou být: 

  • Režiséři ve studiových divadlech a divadlech komornějšího charakteru 
  • Asistenti režie v divadle (konzultace s režisérem nad koncepcí inscenace, vedení aktuální režijní knihy, pomoc při organizaci inscenace v zákulisí – přehled o práci techniků, rekvizitářů a dalších jevištních složek, organizace externistů v inscenaci, režie dílčích sekvencí) 
  • Pomocní režiséři v rozhlase, televizi, filmu (režie komparzních scén) 
  • Zvukoví režiséři (rozhlas, dabing, televize) 
  • Režiséři (manažer, dramaturg) agenturních aktivit 
  • Výkonní produkční v divadle, televizi či filmu 
  • Pedagogové ZUŠ (vedoucí výuky dramatických oborů) 

Tvůrčí metody

Základní tvůrčí metodou jsou praktická pedagogem neustále reflektovaná stále komplexnější cvičení a malé projekty. Důraz je kladen nejen na výsledek, ale i na proces, kdy například pedagogové sledují průběh konkrétních, obvykle zkušebních procesů a soustřeďují se primárně na způsob myšlení, rozhodování se a komunikace posluchačů režie s ostatními členy týmu. 

Podstatným nástrojem je také analýza společně navštívených divadelních představení, výstav, koncertů či filmových projekcí s důrazem na jedinečnost takové události.  

Nelze také opominout rozvíjení schopností studentů koncepčně uvažovat a tyto koncepce následně pregnantně formulovat a prezentovat, k čemuž slouží domácí cvičení na dílčí témata, která následně posluchači prezentují před ostatními. 

Cíl studia

Cílem studijního plánu je poskytnout posluchačům jednak základní teoretické vybavení, znalosti a vědomosti, jednak je seznámit s konkrétní praktickou divadelní činností. Paralelně je rozvíjena také tvůrčí složka dramaturgického talentu, a to hlavně formou seminářů. 

Přijímací řízení

Uchazeči o studium do obou specializací vypracovávají zadané písemné práce, jejichž základem je písemná analýza vybraného dramatického textu a odborná reflexe zhlédnuté inscenace – zadané práce jsou předmětem pohovoru s komisí. Hodnotí se rovněž dodaná vlastní autorská tvorba a míra talentu uchazečů. Během přijímacího pohovoru se testuje motivace, zájem o divadlo, rozhled v daném oboru a kulturním dění obecně. Adepti pracují během přijímacích zkoušek se studenty herectví na zadaných scénických etudách. Součástí přijímacího řízení je prověření jazykových schopností jednotlivých uchazečů a absolvování psychologického testu osobnosti. Talentová zkouška je dvoukolová. 

 

Zaměření zkoušky specializace Činoherní režie: 

  1. kolo – přijímací komise hodnotí:
  • představivost a fantazii 
  • schopnost osobitého a originálního řešení zadaných situací 
  • kritické myšlení a schopnost argumentace 
  • schopnost analýzy zadaných dramatických a literárních děl (z hlediska oboru) 
  • kreativita a tvůrčí předpoklady (vč. vlastní původní tvorby literární, výtvarné, hudební…) 
  • výrazný kulturní a společenský rozhled, mimořádný zájem o divadlo a různé druhy umění, znalost významných děl a představitelů/představitelek jednotlivých druhů umění 
  • pohovor nad odevzdanými pracemi 
  • osobní motivace ke studiu 

V rámci přijímacího řízení budoue dále prověřovány: 
a) kulturní rozhled uchazeče, včetně znalosti významných uměleckých děl minulosti i současnosti 
b) znalost divadelních her i divadelních inscenací a jejich tvůrců/tvůrkyň 
c) talentové předpoklady – schopnost vytvořit příběh na určené téma nebo v rámci konkrétní situace  

  1. kolo – přijímací komise hodnotí především:
  • schopnost prostorového řešení zadaných situací a předpoklady pro práci s herci na základě zadaného dialogu nebo tématu 
  • schopnost konceptuální vizuální a fabulační představivosti 
  • schopnost orientovat se v oblasti divadla, formulovat názory, zaujímat stanoviska 
  • znalost cizího jazyka (angličtina nebo němčina) 
  • součástí pohovoru je debata nad odevzdanými pracemi a psychologický osobnostní test  

Obvyklé termíny přijímacího řízení 

  1. kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Činoherní režie se koná během ledna února
  2. kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Činoherní režie se koná v průběhu března a dubna 

Předpoklady pro přijetí ke studiu 

Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor

Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou 

Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor) 

dobrá zdravotní a fyzická dispozice 

Speciální požadavky

?

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky