specializace
Činoherní režie
Studenti bakalářského studia Činoherní režie by měli rozumět struktuře divadelní inscenace a být schopni vytvořit samostatně menší scénický tvar. Studijní program je vyučován ve třech ateliérech. Základní směřování studijních plánů je totožné, výuka se liší pouze vlastní uměleckou zkušeností pedagogů.
Jedná se o bakalářské studium v prezenční formě. Po absolvování je možno na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky pokračovat ve dvouletém navazujícím magisterském studiu.
V navazujícím magisterském studiu Činoherní režie se prohlubuje schopnost komplexnější interpretace dramatického textu a následného vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce jevištního díla. Studijní program je vyučován ve třech ateliérech. Základní směřování studijních plánů je totožné, výuka se liší pouze vlastní uměleckou zkušeností pedagogů.
Jedná se o magisterské studium v prezenční formě, které navazuje na bakalářské studium.
CINREZ
Bakalářský studijní program
3 roky
BcA.
CINREZ
Navazující magisterský studijní program
2 roky
MgA.
Poznejte nás
Co se naučíte?
Navazující
V magisterském stupni studia se prohlubuje schopnost analýzy dramatického textu a v důsledku toho i schopnost pronikavější a komplexnější interpretace dramatického textu a následného vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce jevištního díla. Rozvíjena je rovněž tvůrčí schopnost studentů realizovat vlastní režijně-autorské projekty. Studenti se v 1. ročníku studia věnují samostatným projektům, které musí důkladně teoreticky připravit, poté je realizovat formu klauzurních zápočtů, a nakonec výsledek znovu analyzovat a zhodnotit. Cílem je poznat a kriticky reflektovat vlastní tvůrčí metodu, její pozitiva i pochybení v konkrétní práci.
Vrcholem tohoto úsilí jsou inscenační klauzurní projekty v 1. ročníku studia a ve 2. ročníku absolventský inscenační projekt ve fakultním divadelním studiu Marta. V podmínkách podobných profesionálnímu divadlu si student 2. ročníku ověřuje svou schopnost vytvořit divadelní inscenaci. Druhý absolventský projekt může student realizovat v profesionálním divadle.
Důležitou součástí magisterského studia je absolvování studijní nebo pracovní stáže v zahraničí, případně stáže v některém českém profesionálním divadle.
Výchozí
- seznámíte se s dějinami divadla se speciálním zaměřením na režii, tzn. na světové divadlo od konce 19. století až do současnosti
- poznáte všechna specifika nejrůznějších forem divadelních provozů
- získáte základní přehled o všech fázích inscenačního procesu (výběr titulu, analýza, práce s textem, dramaturgicko–režijní koncepce, režijně výtvarná koncepce, plánování zkoušek, proces zkoušení, proces reprízování)
- kromě studia režie se také seznámíte se základy dramaturgické práce a dramaturgického myšlení
- formou přednášek, seminářů i praktických cvičení si postupně osvojíte veškeré kompetence režiséra a poznáte základní inscenační postupy (kompozice jevištního prostoru, tempo inscenace, základy hereckých metod, volba režijních prostředků dle žánrů, mizanscéna atd.)
- naučíte se veřejně prezentovat a odůvodňovat svou práci, své myšlenky a postoje
- získáte vlastní zkušenost s herectvím na hodinách Herecké tvorby s pedagogy studijního programu Herectví a posléze jakožto herci prvních praktických projektů se svými spolužáky
- postoupíte od režírování se navzájem přes inscenování krátkých dialogů s posluchači herectví až po komplexní bakalářskou inscenaci
- rozšíříte si svůj kulturní a umělecký obzor a naučíte se používat kritické myšlení
- stanete se součástí kreativního týmu lidí, který se navzájem podporuje a inspiruje
- osvojíte si základy leadershipu
Vaše uplatnění
Absolventi bakalářského studia mohou být:
- Režiséři ve studiových divadlech a divadlech komornějšího charakteru
- Asistenti režie v divadle (konzultace s režisérem nad koncepcí inscenace, vedení aktuální režijní knihy, pomoc při organizaci inscenace v zákulisí – přehled o práci techniků, rekvizitářů a dalších jevištních složek, organizace externistů v inscenaci, režie dílčích sekvencí)
- Pomocní režiséři v rozhlase, televizi, filmu (režie komparzních scén)
- Zvukoví režiséři (rozhlas, dabing, televize)
- Režiséři (manažer, dramaturg) agenturních aktivit
- Výkonní produkční v divadle, televizi či filmu
- Pedagogové ZUŠ (vedoucí výuky dramatických oborů)
Tvůrčí metody
Základní tvůrčí metodou jsou praktická pedagogem neustále reflektovaná stále komplexnější cvičení a malé projekty. Důraz je kladen nejen na výsledek, ale i na proces, kdy například pedagogové sledují průběh konkrétních, obvykle zkušebních procesů a soustřeďují se primárně na způsob myšlení, rozhodování se a komunikace posluchačů režie s ostatními členy týmu.
Podstatným nástrojem je také analýza společně navštívených divadelních představení, výstav, koncertů či filmových projekcí s důrazem na jedinečnost takové události.
Nelze také opominout rozvíjení schopností studentů koncepčně uvažovat a tyto koncepce následně pregnantně formulovat a prezentovat, k čemuž slouží domácí cvičení na dílčí témata, která následně posluchači prezentují před ostatními.
Cíl studia
Cílem studijního plánu je poskytnout posluchačům jednak základní teoretické vybavení, znalosti a vědomosti, jednak je seznámit s konkrétní praktickou divadelní činností. Paralelně je rozvíjena také tvůrčí složka dramaturgického talentu, a to hlavně formou seminářů.
Přijímací řízení
Navazující
Přijímací řízení na dvouleté magisterské navazující studium na Divadelní fakultu JAMU je jednokolové.
U dvouletého magisterského navazujícího studia specializacíe Činoherní režie probíhá zkouška formou rozhovoru nad zaslanými a předloženými materiály. V pohovoru jsou zjišťovány odborné a tvůrčí předpoklady pro studium zvoleného oboru.
Obvyklé termíny přijímacího řízení
Přijímací řízení do dvouletého magisterského navazujícího studia se koná během června.
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Úplné vysokoškolské bakalářské vzdělání dosažené v příslušném oboru studijního programu „Dramatická umění“ nebo v příbuzném studijním programu.
Pozn.: Za příbuznou specializaci bakalářského stupně studia je považována taková specializace, jejíž výstupy (získané znalosti a dovednosti studenta, jeho profesní vybavenost a zaměření) odpovídají výstupům bakalářského stupně studia stejného oboru; pro posuzování příbuzného oboru slouží akreditace MŠMT (popis oboru studia) nebo „Dodatek k diplomu“ (Diploma Supplement); fakulta si může vyžádat další materiály (studijní kartu, výkaz o studiu, anotace předmětů studia…).
Speciální požadavky
Tvůrčí a intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolenou specializaci)
Dobré zdravotní fyzické i psychické dispozice.
Výchozí
Uchazeči o studium do obou specializací vypracovávají zadané písemné práce, jejichž základem je písemná analýza vybraného dramatického textu a odborná reflexe zhlédnuté inscenace – zadané práce jsou předmětem pohovoru s komisí. Hodnotí se rovněž dodaná vlastní autorská tvorba a míra talentu uchazečů. Během přijímacího pohovoru se testuje motivace, zájem o divadlo, rozhled v daném oboru a kulturním dění obecně. Adepti pracují během přijímacích zkoušek se studenty herectví na zadaných scénických etudách. Součástí přijímacího řízení je prověření jazykových schopností jednotlivých uchazečů a absolvování psychologického testu osobnosti. Talentová zkouška je dvoukolová.
Zaměření zkoušky specializace Činoherní režie:
- kolo – přijímací komise hodnotí:
- představivost a fantazii
- schopnost osobitého a originálního řešení zadaných situací
- kritické myšlení a schopnost argumentace
- schopnost analýzy zadaných dramatických a literárních děl (z hlediska oboru)
- kreativita a tvůrčí předpoklady (vč. vlastní původní tvorby literární, výtvarné, hudební…)
- výrazný kulturní a společenský rozhled, mimořádný zájem o divadlo a různé druhy umění, znalost významných děl a představitelů/představitelek jednotlivých druhů umění
- pohovor nad odevzdanými pracemi
- osobní motivace ke studiu
V rámci přijímacího řízení budoue dále prověřovány:
a) kulturní rozhled uchazeče, včetně znalosti významných uměleckých děl minulosti i současnosti
b) znalost divadelních her i divadelních inscenací a jejich tvůrců/tvůrkyň
c) talentové předpoklady – schopnost vytvořit příběh na určené téma nebo v rámci konkrétní situace
- kolo – přijímací komise hodnotí především:
- schopnost prostorového řešení zadaných situací a předpoklady pro práci s herci na základě zadaného dialogu nebo tématu
- schopnost konceptuální vizuální a fabulační představivosti
- schopnost orientovat se v oblasti divadla, formulovat názory, zaujímat stanoviska
- znalost cizího jazyka (angličtina nebo němčina)
- součástí pohovoru je debata nad odevzdanými pracemi a psychologický osobnostní test
Obvyklé termíny přijímacího řízení
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Činoherní režie se koná během ledna – února
- kolo přijímacích zkoušek pro specializaci Činoherní režie se koná v průběhu března a dubna
Předpoklady pro přijetí ke studiu
Výrazné talentové předpoklady pro zvolený obor
Úplné středoškolské vzdělání nebo úplné středoškolské odborné vzdělání ukončené maturitou
Intelektuální předpoklady (schopnost samostatného úsudku, dobrá úroveň všeobecných vědomostí, vyhraněný zájem o zvolený studijní obor)
dobrá zdravotní a fyzická dispozice
Speciální požadavky
?
Ateliéry
Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.