specializace

Muzikálové herectví

Muzikálové herectví vzniklo na JAMU v roce 1990 a po celou dobu reaguje na vývoj v inscenacích muzikálových děl. Výuka je neustále doplňována o nové disciplíny. Studenti získají znalosti z historie a současnosti divadla, schopnost reflexe a analýzy hereckých postupů a jejich tvůrčí aplikace. Studium je završeno absolventským výkonem v Divadle na Orlí nebo ve Studiu Marta. Výuka probíhá ve třech samostatných ateliérech a jejich metodika je určována osobností konkrétního vedoucího. 
 
Jedná se o nenavazující magisterské studium v prezenční formě, pro tento typ studia není potřeba předchozí vysokoškolské vzdělání.  

Více o oboru

MUZHER

Magisterský studijní program

4 roky

Divadelní fakulta

čeština

MgA.

Poznejte nás

Co se naučíte?

Studium muzikálového herectví je v zásadě strukturováno obdobně jako u herectví činoherního – od výuky elementárních hereckých dovedností (schopnost autentického výrazu, reakce na okolí, partneřina, improvizační dovednostií atd.) přes individuální klauzurní úkoly (monology, dialogy) až k celistvějším tvarům se zapojením celého ročníkového kolektivu a ve 4. ročníku poté k absolventským produkcím v Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU, které již mají parametry standardních profesionálních inscenací.

Studenti kromě svých pedagogů a spolužáků z oboru režie i dramaturgie spolupracují postupně stále více i s respektovanými profesionálními režiséry. Odlišností oboru je však již od 2. ročníku integrování pěveckých a tanečních dovedností, jež studenti v rozsáhle koncipované oddělené výuce získávají, do samotného hereckého projevu, jenž by tak měl být v pravém slova smyslu syntetický, to jest schopný vystihnout dramatickou situaci slovem, zpěvem i pohybem. Značná hodinová dotace pěveckých i tanečních disciplín zajišťuje, že studenti jsou pro jejich zvládání vybaveni na vysoké úrovni, zároveň jim výuka hereckých technik i divadelní teorie umožňuje tuto řemeslnou výbavu používat poučeně, nesamoúčelně – jako nástroj vlastního uměleckého sdělení i jako zdroj estetického a etického požitku diváka. 

Vaše dovednosti

  • schopnost samostatné analýzy dramatického textu a vymezení jeho praktických problémů pro potřeby hereckého ztvárnění (stanovení motivací, konfliktů, charakteristických rysů postavy, žánru předlohy apod.) 
  • stanovení vhodné metody pro hereckou interpretaci textu a její praktické provedení na bezvadné profesionální úrovni (bezvadná výslovnost, přednes verše, přirozená intonace, dechové techniky)  
  • pohybová vybavenost (temporytmické cítění, plastika pohybu, práce s centrem, základy tanečních technik, jako je klasický, jazzový i moderní tanec) 
  •  znalost základů dalších pohybově hereckých dovedností, jako jsou například step, šerm a podobně 
  • psychofyzická proměna do postavy (její další modelování v závislosti na zvoleném jazyku a stylu inscenace)  
  • tvořivá spolupráce s hereckými partnery (vzájemný styk, timing, improvizace)  
  • tvořivá spolupráce s užším inscenačním týmem při tvorbě představení (režisér, dramaturg, scénograf)  
  • využití a další samostatné studium speciálních jevištních dovedností v závislosti na konkrétních potřebách inscenace (step, šerm, zpěv, tanec apod.)   

Přijímací řízení

Přijímací řízení na Divadelní fakultu JAMU je většinou dvoukolové.  

Ve výjimečných případech může děkan fakulty rozhodnout o konání třetího kola přijímacího řízení. 

Přijímací řízení probíhá dvoukolově ze všech tří disciplín, tedy z části herecké, pěvecké a taneční. Komise nehledá skvělé tanečníky a zpěváky, ale talentované a otevřené uchazeče, kteří jsou schopni se dále vzdělávat. Během přijímacího řízení se zkoumají předpoklady pro studium, kreativita, pohybová a hlasová vybavenost.  

Zaměření jednotlivých kol zkoušek: 

  1. kolo: 

Herecká část – adepti si připraví dva rozdílné monology nebo jakýkoliv jiný dramatický text herecky zpracovaný, a jednu báseň. Všechny texty musí uchazeč interpretovat v českém jazyce a zpaměti! 
 
Pěvecká část – tři písně, jedna lidová nebo folková, druhá muzikálová a třetí dle vlastního výběru – bez ohledu na žánr. Alespoň dvě písně je nutné zazpívat v češtině. 

Pohybová část – pohybové předpoklady budou posouzeny v tréninku s prvky klasického, moderního a jazzového tance, hodnotí se celková pohybová koordinace a muzikálnost, pohybový rozsah, pohybová paměť. Pro tuto část přijímací zkoušky je nutný cvičební oděv, zkouška probíhá naboso nebo v ponožkách. 

  1. kolo je zpravidla vícedenní. V prvním dni budou uchazeči prezentovat předem zadané úkoly:

Herecká část: 

  • adept si připraví přidělené role v zadaných dialozích, které bude následně předvádět s jinými uchazeči před komisí 
  • dále si připraví dva monology dle vlastního výběru v českém jazyce 
  • komise zkoumá uchazečovu schopnost reakce na připomínky, změny okolností či drobné improvizace. 

 

 

Pěvecká část: 

  • uchazeči předvedou před komisí dvě zadané písně v doprovodu korepetitora podle předem dodaných notových podkladů 
  • dále si uchazeči připraví dvě písně dle vlastního výběru, alespoň jednu z nich v českém jazyce 

Ve druhém dni bude formou hereckých cvičení, plnění menších týmových i individuálních úkolů a tréninku delších pohybových a tanečních sestav prověřena schopnost uchazečů pracovat v týmu, a jejich reakce na zvýšenou zátěž jak fyzickou, tak psychickou. Součástí pohovorů bude i plnění úkolů a pohovor s psychologem. 

Obvyklé termíny přijímacího řízení 

  1. kolo přijímacích zkoušek pro čtyřleté magisterské studium probíhá v průběhu ledna a února  
  2. kolo přijímacích zkoušek pro čtyřleté magisterské studium probíhá v průběhu března a dubna  

Předpoklady pro přijetí ke studiu 

Speciální požadavky 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Ateliéry

Mgr.art. Jozef Gombár

Linda Caridad Fernandez Saez

Mgr.art. Jozef Gombár

Ve spleti všech možných a nepřehledných cest nabízíme studentům v našem ateliéru možnost zacílení a koncentrace, možnost prožít studium intenzivním poznáváním sebe samých i světa, kterého jsme součástí. Toto poznání pak postupnými kroky vkomponováváme do práce na konkrétních úkolech. Dotýkáme se různých hereckých jazyků a tvůrčích technik, naše snahy vždycky staví principiálně na radosti z tvorby a síly imaginace. Snažíme se rozvíjet kromě interpretačního herectví i vhled do divadelního myšlení, kde je herec rovnocennou součástí dialogu, rozvíjet herectví autorské. Muzikálnost či muzikalitu vnímáme v našem ateliéru jako komplexnost, významný důraz je kladen na stránku pohybovou, nejen ve smyslu tzv. choreografie, ale i práce na kultivaci fyzických dispozic. Snažíme se o překonávání a posouvání hranic, naši studenti jsou vedeni k sebevědomému a zároveň pokornému poznání zákoutí povahy divadla i lidské duše. Jsou vedeni k autenticitě, vnímání komunity, schopnosti sebevyjádření a svobodné komunikace jako principu lidské existence.

   

Další informace

Mgr.art. Jozef Gombár

Linda Caridad Fernandez Saez

Mgr.art. Jozef Gombár

Podstatou existence ateliérů na Divadelní fakultě je jejich odlišnost a pestrost nabídky jednak pedagogických přístupů a jednak nahlížení na samotný fenomén divadla v tomto případě muzikálu. V našem ateliéru se mimo výuky základních hereckých dovedností s mimořádným důrazem na syntézu hereckého projevu a komplexního rozvoje umělecké osobnosti posluchačů intenzivně zabýváme otázkou směřování a rozvoje současného hudebního divadla. Je nabíledni, že v momentálním diskursu žánru převládá poetika muzikálu tak, jak ji známe z Broadwaye a londýnského West Endu a nejen proto považujeme za důležité zabývat se i jinými alternativními podobami fenoménu hudebního divadla.

V čele našeho ateliéru stojí tandem režisér/choreograf a právě s ohledem na hledání nových výzev v oblasti hudebního divadla existuje v tomto ateliéru post hostujícího pedagoga, na kterém se každý semestr mohou posluchači setkat s řadou inspirativních hereckých režijních a hudebních osobností. Podstatnou součástí studia jsou workshopy s lektory z celého světa. Mimořádný důraz je rovněž kladen na spolupráci s ostatními ateliéry fakulty a zejména jejich pedagogy. Dlouhodobě také usilujeme o spolupráci s Hudební fakultou JAMU a využití nezměrného potenciálu špičkových hudebníků a možností živého doprovodu.

   

Další informace

Mgr. Petr Štěpán

doc. Mgr. Miroslav Ondra

Mgr. Petr Štěpán

Hlavním cílem ateliéru je, aby ze školy odcházeli absolventi – rozvinuté plnohodnotné osobnosti, které se herecky uchytí nejen v čistě  muzikálových domech, ale také v divadlech všech druhů a velikostí. Ze studentů herectví by se měli stát herci s bravurně zvládnutým divadelním řemeslem, otevření a vnímající lidé s vyrovnanou dávkou sebevědomí i pokory. Výuka je koncipována tak, aby studentovi nabídla dostatečné množství předmětů ze všech tří hlavních oborů – tedy herectví, zpěvu a tance. Za hlavní součást výuky pedagogové považují hereckou tvorbu, které by mělo být věnováno nejvíc času. Je nesmírně důležité, aby byl student schopen hledat své vlastní „já“, poznávat sebe sama a dokázal sebe jako člověka zařadit do fungování světa okolo. Velký důraz je kladen na objevování vlastní spontaneity, na prohlubování imaginace a představivosti, na rozvoj fantazie a radosti ze hry jako takové. Tyto vnitřní dovednosti se nejlépe odkrývají pomocí technik tzv. dětské hry a kontaktní improvizace. Nezbytným předpokladem pro dobré fungování hereckého ročníků je také důležitá skupinová sounáležitost, která je rozvíjena pomocí technik společného muzicírování, na které je též kladen důraz. Pozadu ovšem nezůstává ani technika mluveného projevu, práce s textem – a to nejen dramatickým, která je zařazena do výuky už od prvních dní. Nesmí chybět ani vedení k teoretické reflexi a nezbytné herecké sebereflexi. Nejdůležitější je ovšem směřovat studenty k praktickému divadlu a uplatňování nabytých poznatků na jevišti. 

 

Další informace

doc. Mgr. Sylva Talpová

doc. Mgr. Sylva Talpová

MgA. Aleš Kohout

Výuka v ateliéru je koncipována tak, aby vedla studenty přes proces sebedisciplíny, který jim umožní odstraňovat překážky bránící přirozené expresivitě, k herecké interpretaci zpěvu a tance s důrazem na vědomé vytváření dramatické postavy v rámci muzikálového díla. Herecká tvorba vychází z hledání a objevování vlastní identity a spolu s rozvojem fantazie a osvojováním si různých hereckých technik přechází v hereckou tvorbu vědomou. Je vyučována v rozsahu srovnatelném s ateliéry činoherního herectví. Velký důraz je kladen na kvalitu verbálního projevu a to jak z hlediska technického, tak interpretačního, aby absolventi měli možnost uplatnění i v dalších hereckých disciplínách (rozhlas, dabing).

Studenti mají možnost získat maximum teoretických a praktických vědomostí a znalostí tak, aby možnost jejich uplatnění byla v praxi co nejširší.

 
 

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky